Győr-Moson-Sopron megyei Kereskedelmi és Iparkamara mellett működő

Békéltető Testület
Cím: 9021 Győr, Szent István út 10/a.
Telefon: 06-96-520-217
Fax: 06-96-520-218

Újjáalakult a Békéltető testület, ismét Horváth László az elnök

Cipők, termékbemutatók és telefonok a célkeresztben

Újjáalakult a Győr­-Moson-­Sopron Megyei Békéltető Testület, amely a korábbi elnököt, Horváth Lászlót választotta meg ismét elnöknek.  A fogyasztók érdekeit képviselő testület kibővült és megfiatalodott, a korábbi 26 helyett 28 fős, s még több jogász van a soraiban.

A létszámnövekedést az ügyek darabszámának emelkedése indokolta, a még több jogász bevonását pedig az, hogy az eljáró tanácsokban minimum egy jogásznak helyet kell kapnia – indokolta a döntést Horváth László, aki 2001-­es alapítása óta elnöke a Békéltető Testületnek a megyében.

 

Kérdés – felelet

A Testület feladata?

Az elsődleges cél továbbra sem változott, a becsapott vásárlók érdekvédelmét látjuk el. A fogyasztói jogviták gyors és egyszerű intézése a feladatunk, próbálunk egyezséget teremteni a vásárló és a kereskedő vagy adott esetben az ügyfél és a szolgáltató között.

Ha a tizenöt évet áttekintjük, hogyan alakult a fogyasztóvédelem helyzete? Javult vagy romlott a vásárlók nézőpontjából nézve?

A Béltető testület induló, 2001­es évében húsz határozatot hoztunk, 2015­ben pedig 470­et. A fogyasztók joga a verseny kiteljesedésével bővült, elsősorban azért, mivel a tájékoztatásra sokkal nagyobb hangsúlyt fektettek a jogszabályok. A vállalkozásoknak most már kötelező az üzletben feltüntetni, hová fordulhat panaszával az ügyfél. Az üzletek egyre jobban ismerik a Békéltető Testület munkáját is, tavaly óta a vállalkozásoknak kötelező megjelenni az eljáró tanács előtt. Ha pedig a székhelyük más megyében van, akkor olyan írásos előterjesztést kell benyújtaniuk, amely az egyezség felé törekszik. Ha ennek nem tesz eleget, a Békéltető Testület értesíti a fogyasztóvédelmi hatóságot, amely bírságot szabhat ki. Ez jelentős változás a korábbiakhoz képest, amikor vállalkozásbarát volt a fogyasztóvédelem, egy ejnyével elintézték a hibát.

Az, hogy növekszik a panaszok száma, mit jelez?

Semmiképp nem azt, hogy rosszabb lett a fogyasztók helyzete, sokkal inkább azt, hogy öntudatosabbak lettek a vásárlók. Élnek jogaikkal, néha vissza is élnek, ez azonban más kérdés.

Milyen termékek vagy szolgáltatások voltak TOP­listások tavaly?

A cipők foglalják el a képzeletbeli dobogó első fokát. 2015­ben 38 cipőügyünk volt. Panaszok esetében minden esetben elküldték szakértői véleményre, azonban egyetlen esetben sem adtak igazat a panaszosnak. Ez persze felveti, hogy mennyire független a szakértői vizsgálat?

Mi volt az ezüstérmes a panaszlistán?

A termékbemutatók. Sok panasz érkezett, s itt százezres tételekről van szó. A jogszabályok sokszor módosultak, de még mindig van mit javítani. Korábban sokszor előfordult, hogy vitték a banki kölcsönről a papírokat, s helyben megkötötték a hitelfelvételről a megállapodást. Szerencsétlen nyugdíjas aztán másnap döbbent rá, hogy miből fizeti vissza a hitelt. Megoldást azt jelenthetne, ha megtiltanák a helyben fizetés lehetőségét. Ha a vásárló másnap meggondolja magát, még akkor is ő van nyeregben, mert a pénzt nem adta át. De gyakori panasz az is, hogy a termék ára és minősége nincs összhangban.

Mi volt a bronzérmes a panaszlistán?

A mobiltelefonok. Itt is az a helyzet mint a cipőknél, a cégek általában saját szervizeiktől szerzik be a szakértői jelentést.

Milyen hatékonysággal tudnak egyezséget teremteni a jogvitában?

Általában a panaszok hatvan százaléka megoldódik. 113 egyezség jött létre, hét esetben kötelezés volt, amikor alávetési nyilatkozatot tettek a vállalkozások. Ebben sajnos nem járunk élen, nem jellemző a vállalkozásokra, hogy alávetnék magukat az eljárásnak. Ajánlást 99 esetben fogalmaztunk meg, negyven esetben pedig azt jelezték a fogyasztók, hogy időközben megoldódott a panaszuk. Ennek oka, hogy amikor a vállalkozó megkapja a Békéltető testület levelét, amelyben az eljárás megindításáról értesítjük, inkább visszalép, és eljárás nélkül is teljesíti a vásárló kérését.

Go to top